Eseménynaptár

19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

EBÉDBEFIZETÉS

Ebédre jelentkezés, ebédbefizetés, ebédről kiiratkozás ügyintézése a Polgármesteri Hivatalban történik. (Öttevény, Fő u. 100.)

Ebédlemondás a következő e-mail címen tehető:

konyha@otteveny.hu

emet logo szines

ntp 72 rgb

hatartalanul logo

Határtalanul 2019

Szlovéniai híres magyarok nyomában

2019. május 8-11.

1. nap: Győrladamér/Öttevény-Lendva-Zsitkóc-Bántornya-Muraszombat-Ljubljana

2. nap: Bohinj - Bled-Brezje - Ljublana

3. nap: Skocian barlang-Lipiza- Koper-Predjama-Postojna

4. nap: Ptuj-Maribor-Öttevény/Győrladamér

1.nap:

Lendván megtekintettük a Makovecz Imre által tervezett kultúrházat, amin megvizsgálhattuk az organikus építészet stílusjegyeit. Szt. István szobornál rövid megemlékezést tartottunk első királyunkról és koszorúztunk. Ezek után megtekintettük a Szt. Erzsébet templomot. Felkerestük a Bánffy kastélyt, amely több kiállításnak ad helyet. Itt megnéztük a lepkekiállítás, a fegyvergyűjteményt, megismerkedtünk Zala György munkásságával , és megtekintettük a Hundertwasser időszakos kiállítást. A kastély kertjében a Lemezbe zárt világ időszakos kiállítás várt még minket.

Második állomásunk Zsitkóc, ahol Deák Ferencre emlékeztünk, és megkoszorúztuk az emlékház falán levő emléktáblát.

Bántornyán meghallgattuk a Szt. László legendát és megtekintettük a templomban levő Szt. László freskót. Összehasonlítottuk az egymás mellett felépített 2 templom alapján a román és a barokk stílus stílusjegyeit.

Muraszombaton megtekintettük a Szapáry várkastélyban levő néprajzi, régészeti kiállításokat.

Esti órákban elfoglaltuk a ljubljanai szállásunkat.

HAT-18-01-1001-06-Lendva

2.nap:

Délelőtt sétát tettünk a Bohinji-tó partján. Megtekintettük a Keresztelő Szt. János templomot. Megcsodáltuk a külső falán levő Szt. Kristóf freskót. Sajnos az időjárás nem kedvezett nekünk, de a Bledi-tó partján is eltöltöttünk egy rövid időt. Brezjében meglátogattuk Szlovénia leglátogatottabb kegyhelyét, ahol egy ferences atya elmesélte a templom történetét.

Késő délután Ljubljanában megnéztük a várat, ahol Battyányi Lajos is raboskodott. Nemzeti színű szalag felkötésével emlékeztünk rá. A belvárosban megtekintettük az óváros nevezetes épületeit és hidjait. (Városháza, Szt. Miklós templom, Sárkányhíd. Hármas-kőhíd).

HAT-18-01-1001-22-Bled

3. nap

Délelőtt a Skocján-barlangrendszert kerestük fel.

Európa legnagyobb föld alatti kanyonját, a Reka folyó vájta ki, (az UNESCO világörökség része) jártuk végig. Tanulmányoztuk a különböző cseppkőképződéseket.

Utána a Lipicai méneshez mentünk. Meghallgattuk a ménes létrehozásának történetét. Megtekintettük a kocsimúzeumot is.

Szlovénia legnagyobb kikötővárosába, Koperba utaztunk. Itt besétáltunk az óvárosba és a főtéren megnéztük a Szent Nazarius Székesegyházat és megismerkedtünk az itt is fellelhető velencei építészet remekeivel. A tengerparton megnéztük a kikötőt. és a strandon belegázoltunk a tengerbe is.

A nap zárásaként a Predjama várát is megcsodáltuk és megismerkedtünk a vár legendás történetével.

Utolsó éjszakánkat Posztojnában töltöttük.

HAT-18-01-1001-35-Lipica

4.nap

Utolsó napunk első városa, amit meglátogattunk, Ptuj, mely római emlékeket is őriz. Itt megnéztük a várat, ahol fegyver-gyűjtemény, és hangszerkiállítás található. Megismerkedtünk a szlovéniai „busójárás” szokásával. Elsétáltunk a város központját jelentő Szt. György templomhoz, és megtekintettük az Orfeus-oszlopot.

Ezek után Maribor történelmi emlékeivel ismerkedtünk meg. A keresztelő Szt. János székesegyházban megfigyelhettük a gótika stílusjegyeit. Láttuk a pestisoszlopot, mely az utolsó járvány emlékét őrzi. A Dráva folyó partján sétálva megnéztük a 400 éves szőlőtőkét.

Rengeteg élménnyel tértünk haza.

HAT-18-01-1001-45-Ptuj

A kirándulásról készült képek a GALÉRIÁBAN megtekinthetők.

Élmánybeszámoló

Gyönyörű Szlovénia

Az elmúlt években már nagyon vártam, hogy hetedikes legyek. Irigyeltem őket, hogy kirándulni a szomszédos országok valamelyikébe mehetnek.

Elérkezett hát a várva várt nap és osztálytársaimmal indulhattunk Szlovéniába. Reggel az iskola előtt találkoztunk. Megérkezett a busz, amin már fenn ültek a győrladaméri hetedikesek, ők már nem voltak ismeretlenek számunkra. Velük együtt indultunk és már délelőtt Lendván nézelődtünk. Megnéztük a Művelődési Központot. Zsitkócon a Deák Ferenc emlékszobát, Bántornyán egy templomot tekintettünk meg. Muraszombaton a Sapáry várkastélyban sétálgattunk, ami nagyon tetszett. Estefelé érkeztünk meg a fővárosba, Ljubljanába a szálláshelyünkre. Közös vacsora után a szobáinkban még beszélgettünk, nevetgéltünk. Másnap reggel megreggeliztünk, majd busszal a Bledi tóhoz utaztunk, ahol körülnéztünk. Délután a fővárosban nézelődtünk, mégpedig Ljubljanában, ahol gyönyörű látnivalókat tekinthettünk meg. Nekem a szerelmesek hídja volt a kedvencem. Estefelé gyülekeztünk, majd együtt indultunk vissza gyalog a szállásunkra. Vacsoráztunk, játszottunk, majd elmentünk aludni. Nagyon vártuk a harmadik napot, amikor az Adriai tengerhez utaztunk. Előtte még megtekinthettük a híres lipicai ménes birtokot. Itt gyönyörű lovakat láttunk és fotóztunk. Közös csoportképet is készítettünk. Körültekintettünk, pihentünk egy kicsit és visszasétáltunk a buszhoz, majd indultunk a tengerhez. Több órás út után megérkeztünk. A tengerpart csodálatos volt. Kár, hogy hideg volt a víz és még nem lehetett fürödni, de így is nagyon élveztük ezt a csodás kalandot. Az utolsó nap délelőtt Ptujban vár és az Óváros megtekintése után Mariborban sétáltunk, és után a indultunk haza.

Nagyon szép négy napot töltöttünk el és köszönjük Ildi néninek és Anita néninek, hogy megszervezték a kirándulásunkat! Sok barátot szereztünk és sok-sok élménnyel lettünk gazdagabbak! J

Herczeg Dorina

Határtalanul Szlovéniában

Május 8-án, szerda reggel az osztályommal az iskola előtt gyülekeztünk. Megérkezett a busz győrladaméri diáktársainkkal együtt.

Első megállónk a lendvai vár és művelődési központ, ahol rövid bemutatást kaptunk a történelméről.

Zsitkócon megkoszorúztuk a Deák Ferenc emlékszobrot. Bántornyán templomokat látogattunk. Izgatottan érkeztünk lubljanai szállásunkra. Csütörtökön reggel megszólalt az ébresztő. Irány a busz! A Bledi és a Bohinji festői szépségű tavak nekem nagyon tetszettek. Ezen a napon sajnálatos módon többször is eleredt az eső, de én így is élveztem a kirándulást. Délután a brezjei kegyhelyet néztük meg, majd utána Ljubljana várában és a belvárosában sétáltunk. Este visszatértünk szállásunkra. Péntek reggel bőröndjeinkkel együtt szálltunk be a buszba, hiszen következő szállóhelyünk a Postojna nevű városban volt. Előtte a Skocjan barlangrendszerbe mentünk. Itt több kilométert sétáltunk, de nagyon megérte. Ezt tartják a világörökség földalatti Grand Canyonjának. Lilpicára ellátogattunk, hogy megnézzük a híres ménest. Érdekessége a lovaknak, hogy csikóként sötét színűek, felnőtt korukra kifehérednek. Koper az én kedvencem volt. Az Adriai-tengerbe is belementünk, és ezt nagyon élveztük. Ekkor szépen sütött a nap szerencsére. Postojnába érve felmértük a szállást. Utolsó esténken kihasználtuk az együtt tölthető időnket. Szombat reggel megkezdődött szlovéniai kirándulásunk utolsó napja. . A Ptuji várban hatalmas termek vártak minket, tele gyönyörű festményekkel és középkori fegyverekkel. A Dráva partján fekvő Maribor kellemes hangulatú város. Nagyon tetszett a több száz éves szőlőtőke. A folyó mentén sétálva megtekintettük az azon átívelő hidakatEzután Magyarország felé indultunk.

Visszaérve iskolánk elé, elköszöntünk a győrladamériaktól. Szüleink vártak minket és 4 nap után mindenki hazatérhetett. Mindannyian nagyon örülünk annak, hogy az iskola ilyen kirándulásokat tud biztosítani nekünk.

Havasi Míra Imola

A gyönyörű Szlovénia

Szerda kora reggel az iskola előtt felszálltunk a buszra és az irányt Szlovénia felé vettük.

Első megállónk Lendva volt, ahol a művelődési központ és a várat látogattuk meg. Majd ezután Zsitkócon Deák Ferenc emlékszobránál is koszorúztunk. Két különleges templom megtekintése után egy hosszabb út várt ránk a szállásig, ami Ljubljanában volt, de még előtte Muraszombatra is ellátogattunk. A szállásra érkezve vacsora következett. Este fáradtan, de jókedvűen és rengeteg új információval a tarsolyunkban elaludtunk. Második nap reggeli után a festői szépségű Bledi-tavat, valamint a Bohinji tavat csodáltuk meg. Délután ljuljanai városnézés következett. Pénteken reggeli után Skocjan barlangrendszerbe látogattunk. A barlang közepén folyik a Reka folyó. Nagyon szépen ki van építve a barlang, rengeteg cseppkő található és gyönyörűen ki van világítva. Ez a világörökség földalatti Grand Canyonja. Ebéd után Lipicára mentünk, ahol megnézhettük a csodálatos és híres lipicai lovakat. Majd a legfontosabb kikötővárosba Koperba látogattunk, ahol felfedeztük az Adriai-tengert. Nekem ez tetszett a legjobban. Utolsó nap reggeli után Ptujban mentünk, ahol a várat ás az óvárost fedeztük fel. Kirándulásunkat végül a Dráva partján lévő Mariborba mentünk, itt a belvárost tekintettük meg. Majd elindultunk hazafele.

Az esti órákban haza is értünk épségben és egészségben. Szlovénia a 3. legzöldebb ország. Annyian lakják, ahányan nálunk a fővárost. Valóban egy kicsi ország, de nagy hangulattal, kedves emberekkel, gyönyörű tájakkal és különleges építészeti stílussal. Nekem ez a kirándulás nagyon tetszett.

Csapó Anna

Határtalanul 2018

Horvátországi magyar emlékek nyomában

Tanulmányi kirándulás: május 9-12 (szerda-szombat)

1. nap: Indulás Győrladamér/Öttevény: kb. 6 óra – Csáktornya - Varasd –Zágráb – Karlovac – vacsora, szállás Karlovac környékén.

2. nap: Zadar – Krka-vízesés – Omis - vacsora, szállás (Trogir)

3. nap: Split – Klis – Brac sziget – vacsora, szállás (Trogir)

4. nap: Trogir – Sibenik – érkezés: kb. 22 óra

1.      1.  nap

Indulás Győrladamérből/Öttevényből a hajnali órákban. Folyamatos utazás, városnézés Zrínyiék központjában,Csáktornyán: a vár, a ferences templom és kolostor megtekintése után továbbutazás és városnézés Varasdon. Ezután Zágrábban Szent László koronázási palástját keressük fel. Karlovacban a ferences templomot és a Szentháromság templomot tekintjük meg. Vacsora, szállás a térségében.

horvat1

1.     2.   nap

Reggeli után Zadarban a harangtorony, a Szent Anasztáziakatedrális, a tengeri orgona és a Népek tere megtekintése. Ebéd után látogatás a Krka vízesésnél. Vacsora, szállás Trogírban.

horvath2

1.      3.  nap

Látogatás a Világörökség Splitben: ahol felkeressük a IV. Bélához kötődő emlékhelyeket a Diocletanius palotában és az Aranykapunál. Ezután áthajózunk Árpád-házi Szent Margit szülőhelyét Klis várát fedezzük fel.Késő délután áthajózunk Brac szigetére.

horvath3

4.  nap

Reggeli után búcsú Omistól. Városnézés Trogirban. Ebéd. Tanulmányainkat a Világörökség Szent Jakab székesegyházban, Sibenikben fejezzük be. Érkezés Győrladamérbe/Öttevénybe a a késő esti órákban.

horvat4

Visszaemlékezések

Horvátországi élményem

Mindannyian nagyon vártuk a horvátországi kirándulást, mely május 9-én indult. A kirándulás az „Árpádok nyomában Dalmáciában” nevet kapta, melynek jelentése a magyar vonatkozások felkeresése Horvátországban.

A busz 6 órakor indult Győrladamérról és kb. negyed 7-re ért Öttevényre. Ekkor elköszöntünk szüleinktől, bepakoltunk csomagjainkat és kezdetét vette a nagy utazás. Első megállónk Csáktornya volt, a határtól pár kilométerre. Ott megnéztük a várromot és a Zrínyi Miklós emlékművet, ezt meg is koszorúztuk. A következő állomás Varasdon a vár volt. Ez a látnivaló Varazdin leghíresebb építménye. A következő helyszín pár kilométerrel arrébb Zágráb volt. Itt megtekintettük a Mária Mennybemenetele Székesegyházat, amelynek belseje elképesztő volt. Ebben a városban ellátogattunk még a Jellasics-térhez, ez a legkedveltebb találkozóhely Zágrábban. A nap utolsó buszozása Karlovacba vezetett a szálláshoz. Este 8 órakor fogyasztottuk el a vacsorát, ami kétség nélkül írom, nagyon ízletes volt. Ennek köszönhetően teli hassal foglaltuk el a szobákat. Mindenki próbált gyorsan nyugovóra térni, több-kevesebb sikerrel.

Másnap korán keltünk, tudtuk, hogy össze kell pakolni a dolgainkat, mivel már reggel továbbmentünk. Összecsomagolás után, fél 8-kor lementünk reggelizni. A nap első megállója Zadar volt, ahol a Szent Simon templomhoz látogattunk el. Ezen kívül még a partra mentünk el és ekkor láttuk meg először a kirándulás során a tengert. 70 km utazás után Sibenikbe értünk, ahol a Szent-Jakab Katedrálist látogattuk meg és tettünk egy sétát a belvárosban. Utolsó város aznap Trogir volt, ahol a belvárosi részben sok mindent megnéztünk. Ebben a városban volt a szállásunk, ahol gyorsan elfogyasztottuk a vacsorát. Mindenkinek kiosztották a kulcsokat, megkerestük a szobákat, letusoltunk és el is helyezkedtünk az ágyakban.

Nekem személy szerint legjobban a 3. nap tetszett. A nap reggelizéssel kezdődött, majd Klis várába vettük az irányt. A vár nagyon magasan volt, a panoráma lélegzetelállító volt. A második megálló Omisba a kikötő volt, ahol felszálltunk egy Junior nevű hajóra és azzal elutaztunk a Brac-szigetre. Út közben ebédre tradicionális horvát ételt, csevapcsicsát kaptunk. Én most kóstoltam először, de nagyon ízlett. A szigeten kacsáztunk, sétálgattunk. Ezután visszamentünk Omisba, ahol gyönyörködhettünk a Cetina folyó kanyonjába. Onnan pedig Trogirba, a szálláshelyünkre utaztunk. Ott megvacsoráztunk, habár senki nem volt annyira éhes. Este 7 körül bementünk utoljára a belvárosba, magunknak és az otthon lévőknek szuvenírt vásárolni. A nap befejezéseként fürödtünk a tengerbe. A lubickolás után gyorsan letusoltunk és bújtunk is az ágyba.

Az utolsó napon már csak a Krka vízesést néztük meg. Ott mindenki gyönyörű képeket készített. A vízesés után mentünk is haza. Az út hosszú volt és egy hatalmas viharral is találkoztunk. Este 11-kor értünk haza.

Mindenkinek nagyon tetszett az utazás. Jó volt pár napra kiszakadni az unalmas hétköznapokból.

Vida Virág

Az én élményeim

Az iskola egy pályázattal kirándulást nyert Horvátországba. Az utazáson a 7. osztályosok vettek részt. A mi iskolánk a győrladamériakkal utazott.

Reggel indultunk el a négy napos kirándulásra. Első megállóhelyünk Csáktornyán volt, itt a várat és a Turul emlékművet néztük meg. Ezután Varasdra mentünk, ahol szintén a várat látogattuk meg, majd a városban sétáltunk. A következő város Zágráb volt. Itt elmentünk a Mária Mennybemenetele Székesegyházba, a Szent Márk templomba ás a Báni palotába. A főváros Jelasics-terén is jártunk, ez nagyon szép volt számomra. A napot lezáróan Karlovacba mentünk. Elfoglaltuk a szállásunkat, ami nagyon tetszett. Franciaágyas szobát kaptunk, de hárman voltunk. Tehát az egyik barátnőm sajnos a földön aludt, de ő azt mondta: „Nekem kényelmes volt”. Az első nap nagyon jó volt, megismerkedtünk a ladamériakkal, hülyéskedtünk éjszaka. A második napunk Zadarral kezdődött. Számomra Zadar tetszett a legjobban a városok meglátogatása után. Kaptunk szabadidőt is, de csak a templomok meglátogatása után. A parton sétáltunk és a víziorgonát is hallgattuk. Folytatva utunkat Sibenikbe mentünk. Itt megnéztük a Szent-Jakab Katedrálist és sétáltunk az óvárosban. Majd a nap utolsó állomása Trogir volt. A szállásunkat itt elfoglaltuk, illetve a városban is tettünk egy nagy sétát. A szállásunk egy kemping részen volt. Esténként sokat beszélgettünk és szórakoztunk. A harmadik napon először Splitbe mentünk. Itt a tengerparti sétány nagyon tetszett. A város hangulata is nagyon jó. Ezután Klis várát néztük meg, ahonnan a kilátás csodálatos volt. Omis volt a következő város, ahol megálltunk. A Mirabela várat és a templomokat néztük meg, majd innen áthajóztunk a Brac-szigetre. A hajón ebédeltünk, amit nagyon jónak tartok. A sziget pedig szintén gyönyörű volt. Amikor a szigeten voltunk már mindenki alig várta, hogy menjünk fürödni a tengerbe. A szigeten viszont nem találtunk megfelelő helyet. A visszaút során az eső is elkezdett esni és a távolban lehetett látni a vihart. A szállásra tartó utunk során még gyorsan megálltunk a Cetina-kanyonban, de ilyenkor már mindenki a fürdést várta. A szállásra érve vacsoráztunk, majd este egy kis időre belemehettünk a tengerbe. A víz bár nem volt meleg, de nagyon jól szórakoztunk. A fürdés után pedig még a kemping ház előtt hülyéskedtünk. Eljött az utolsó nap. Ezen a napon már csak a Krka-vízesést néztük meg, ami csodálatos volt. Ezután következett a hosszú órás hazaút. A buszon bőven elbeszélgettünk, kvíz-vetélkedőt rendeztünk és egy kis jégesővel is találkoztunk.

Estére hazaértünk. Boldog és szomorú voltam egyszerre. Ez egy fantasztikus kirándulás volt, a fürdéssel az élen.

Obsitos Debóra

Határtalanul témanap

HAT-17-01-2017-00536-Otteveny-iskola-046-tmanap

Bemutató

A kiránduláson készült fényképek a Galériában megtekinthetők. KÉPEK

Pályázat 2017

Kedves Szülők! Kedves Diákjaink!

Nagy örömmel tájékoztatunk minden öttevényi diákot és szülőt, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMET) által meghirdetett Határtalanul pályázatunk Történelmi és irodalmi helyszínek megismerése a Kelet‒Felvidéken címmel 522000,-Ft támogatást nyert. Tizenkilenc hetedik osztályos diákkal utazunk a 2017. május 3-4-5-én a három napos határon túli kirándulásra.

A kirándulás részletes programjáról bővebben itt olvashatnak.

Nánainé Kozári Erika

intézményvezető

Határtalanul 2017

TÖRTÉNELMI ÉS IRODALMI HELYSZÍNEK ÉS EMLÉKEK NYOMÁBAN KELET-FELVIDÉKEN

1. nap

Reggel 6 órakor indultunk az iskola elől. Videót készítettünk a buszra való felszállásról és elindulásról. A buszon a gyerekek kiselőadás formájában felidézték az előkészítő órán már elmondott előadásaikat a leendő helyszínekről. Utazásunk első helyszíne Mikszáthfalva, ahol az író kora gyermekéveit töltötte. Az épület előtt álló emlékoszlop hirdeti szülőházának helyét. Rendhagyó irodalomóra keretében idéztük fel az író életét és munkásságát, majd megkoszorúztuk mellszobrát és mécses gyújtásával emlékeztünk a nagy palóc íróra. Alsósztragován megnéztük a Madách-kastélyt és felidéztük Madách Imre munkásságát.

Délután Patakalján felkeressük a Balassa-kastélyt. Ezt követően Gács Várkastélyát kívülről néztük meg, mivel jelenleg hotelként üzemel. Losonci városnézésünk során megtekintettük Petőfi Sándor emléktábláját és a főtéren álló gótikus eredetű katolikus templomot. Ybl Miklós tervezte református templomot lezárása miatt nem láthattuk. A Füleki várban rendhagyó történelem és biológia órán vettünk részt. Az egyes földtörténeti idők leleteit és kövületeit tanulmányoztuk. Az élményekben gazdag ismertetést a vár történetének és tulajdonosainak részletes bemutatása követte. Tanulóink élvezettel vették birtokukba, „hódították” meg a várat.

A szálláshelyünk felé tartva felkerestük még a Luzsénszky-kastélyt, ahol egy ideig a "lőcsei fehér asszony" is lakott. A Luzsénszky-kastélyt renoválás miatt csak kívülről tudtuk körbejárni. Továbbutazunk Rimaszombatra. Gyalogos városnézés keretében ismerkedünk a Fő tér templomaival és polgárházaival. Szálláshelyünk elfoglalása után vacsoráztunk. A vacsora után beszélgettünk a felvidéki szórványban élő magyarság helyzetéről. A szabadságharc legnagyobb ütközeteit felelevenítve kuruc nótákat tanultunk és közös énekléssel zártuk az estét.

2. nap

Reggeli után a Tompa Mihály Református Gimnáziumba látogattunk el. Megismerkedtünk iskola diákjaival, majd kiselőadások formájában bemutattuk egymásnak intézményeiket. Közösen elültettük a barátság fáját, amely a nemzeti összetartozás élő jelképévé vált. A testvériskolában tett látogatásunkat követően megérkeztünk Betlérre, ahol az Andrássy család pazar vadászkastélyát néztük meg. Képet kaptunk arról, hogy az Andárssy család milyen fontos szerepet töltött be a magyarság politikai életében. A gyerekek érdeklődéssel figyelték az intarziás bútorokat, a trófeákat és az egyiptológiai kiállítást.

Ebéd után Rozsnyóra utaztunk, ahol városnézés keretében megtekintettük Rozsnyó nevezetességei közül a Főtéren álló Ferences templomot és a tűztornyot. Felkerestük Kossuth Lajos és Andrássy Dénesné (Franciska) szobrát is. Koszorút helyeztünk el és mécsest gyújtottunk Kossuth szobránál, majd elénekeltük a Kossuth Lajos táborában c. Kossuth nótát. Ezután utunkat Pelsőc irányába vettük, ahol érdekes látványt nyújtott, hogy a templom és a harangtorony külön egymás mellett lett elhelyezve. Délutáni programunkat Sajógömörben zártuk. Sajógömörön megnéztük és megkoszorúztuk Mátyás király bronzszobrát. Egyik diáktársunk elmondta a "Mátyás király Gömörben" című tanulságos magyar népmesét.

Kora esti órákban érkeztünk meg szálláshelyünkre. Este a szálláson vacsora előtt fociztunk. Vacsora után beszélgettünk, felidéztük kirándulásunk 2. napjának történéseit, megnéztük az elkészített fotókat.

3. nap

Reggeli után utunk első állomása Krasznahorka. Sajnos a várba nem tudtunk bejutni, mivel még nem állították helyre. Az Andrássy mauzóleum megnézése után az UNESCO világörökség listáján szereplő jászói cseppkőbarlangba érkeztünk. Felelevenítettük a cseppkőbarlang kialakulásáról és a karsztformákról tanultakat. Érdekes látványt nyújtottak a patkósorrú denevérek. Barlanglátogatás alatt rendhagyó földrajzóra keretén belül idézzük fel a cseppkőbarlang kialakulásáról tanultakat. A jászói Könyves Kálmán által alapított premontrei kolostor meglátogatása után Kassára utazunk.Felelevenítettük a cseppkőbarlang kialakulásáról és a karsztformákról tanultakat. Érdekes látványt nyújtottak a patkósorrú denevérek. Barlanglátogatás alatt rendhagyó földrajzóra keretén belül idézzük fel a cseppkőbarlang kialakulásáról tanultakat. A jászói Könyves Kálmán által alapított premontrei kolostor meglátogatása után Kassára utazunk.

Kassán először Rákóczi rodostói házának másolatát néztük meg, ahol a Fejedelem által készített eredeti bútorokat láthattuk. A muzeológus ismertette Rákóczi száműzetésben töltött éveit és temetéséről is sok érdekeset mondott. Elemeztük a kor életkörülményeit, majd rendhagyó történelem óra keretében felidéztük a Fejedelem szabadságharcban és magyar történelemben betöltött szerepét. Az épület elé 2006-ban szobrot állítottak II. Rákóczi Ferencnek. Ebéd után folytattuk a kassai városnézésünket. Következő megállónk a Szent Erzsébet-dóm volt. Az altemplomban megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc és családtagjainak szarkofágját. Meghatottan énekeltük el a Himnuszt.

Kassai városnézésünket követően hazafelé vettük utunkat, melynek során a hosszadalmas utazást a három nap eseményeire való visszaemlékezést játékos kvíz show-val, az élmények felidézésével és a történelmi, kulturális értékekre vonatkozó beszélgetéssel töltöttük el. A tanulók élénk részvételével zajlott a kvíz show. A diákok gyors és helyes válaszai mutatták, hogy mély benyomást tett rájuk a meglátogatott történelmi helyszínek és nevezetességek mindegyike. Este 9 óra körül érkeztünk az iskolához, ahol a gyerekek szülei már vártak bennünket.

Június 2-án a Nemzeti Összetartozás Napjára emlékezve témanapot tartottunk.

HAT-16-01-0217-007-Mikszathfalva-rendhagyo-irodalomora

HAT-16-01-0217-067-Hazafele-buszon

HAT-16-01-0217-46-Rimaszombat-Chata-Hamor-szallashely

Visszaemlékezés

A Határtalanul pályázat keretében 3 napos kiránduláson Szlovákiában voltunk. Reggel 6 órakor indultunk az iskola elől. Budapesten keresztül utazva Balassagyarmatnál hagytuk el az országot. Első állomásunk Szklabonya volt, ahol megnéztük Mikszáth Kálmán emlékházát. Érdekes történeteket hallottunk az életéről egy nénitől, aki megmutatta nekünk a házat és a kiállítást. Megkoszorúztuk Mikszáth szobrát is. Folytattuk utunkat. Felkerestük Patakalján a Balassa kastélyt és megnéztük a Füleki várat is. Itt érdekes történeteket mesélt a tárlatvezető a vár történetéről. Felmásztunk a várfalakra is, és megnéztük a szép kilátást. Estefelé értünk Rimaszombatra, ahol meg szerettük volna koszorúzni Tompa Mihály szobrát, de mivel éppen felújítás alatt állt, ezért Petőfi Sándor szobránál emlékeztünk.

A rövid séta után már a szállásunkat vettük célba. Ott már vacsorával vártak minket.

Másnap reggel korán indultunk, mert már minket a rimaszombati Tompa Mihály Református Gimnáziumban. Ott a hetedikes diákok körbevezettek bennünket az iskolában és meséltek az iskolai életről is.

Később újra buszra szálltunk és elutaztunk megnézni a betléri Andrássy-kastélyt. Mindenkinek nagyon tetszett a berendezése. Lenyűgöző volt a könyvtára. Csodálatos festmények díszítették a falakat. Azt is megtudtuk, hogy nemrégiben itt forgatták a 1890 című filmet is.

A kastélylátogatás után Rozsnyót kerestük fel. Pont hallottuk a Tűztorony harangjátékát. Felkerestük Kossuth szobrát is, ahol elénekeltünk egy Kossuth-nótát.

Délután több kisebb települést kerestünk fel. Csetneken megnéztük az evangélikus templomot, Sajógömörön mécsest gyújtottunk Mátyás király szobránál. Itt felelevenítettük a Mátyás király Gömörben című mondát. Este a szálláson barátságos focimeccset vívtunk a győrladaméri diákokkal, míg be nem zavart minket az eső.

Utolsó nap reggel a Jászói cseppkőbarlangot néztük meg. Nagyon érdekes és szép volt a karsztképződmények rengetege.

Utunk utolsó állomása Kassa volt. Itt először II. Rákóczi Ferenc rodostói házának pontos másolatát néztük meg. A tárlatvezető érdekes történeteket mesélt a fejedelem életéről, újratemetéséről.

Felkerestük a kassai dómot is. Ennek kriptájában megkoszorúztuk Rákóczi sírját, majd elénekeltük a magyar himnuszt.

Egy rövid belvárosi séta után indultunk haza, mert még sok kilométer volt előttünk.

Nagyon jól éreztük magunkat, sok szépet láttunk, és rengeteg élménnyel gazdagodtunk.

A 7. osztály tanulói

Szepességi barangolások 2016

emmi logo

Szepességi barangolások

Beszámoló a Határtalanul (HAT-15-026) iskolai

pályázatunk megvalósulásáról

hatart logo

1. nap (2016. május 04.)

Reggel 6 órakor indultunk az iskola elől. Videót készítettünk a buszra való felszállásról és elindulásról. A buszon a gyerekek kiselőadás formájában felidézték az előkészítő órán már elmondott előadásaikat a leendő helyszínekről. Útközben megtanultuk a Csínom Palkó c. kuruc nótát. Ipolyságon csatlakozott az idegenvezető a csoporthoz. Röviden tájékoztatott bennünket a 3 nap programjáról. Ebéd előtt megérkeztünk Betlérre, ahol az Andrássy család pazar vadászkastélyát néztük meg. Képet kaptunk arról, hogy az Andárssy család milyen fontos szerepet töltött be a magyarság politikai életében. A gyerekek érdeklődéssel figyelték az intarziás bútorokat, a trófeákat és az egyiptológiai kiállítást.

Rozsnyón a belvárosban elsétáltunk a Főtéren álló Ferences templomhoz és tűztoronyhoz. Felkerestük Kossuth Lajos szobrát. Mécsest helyeztünk el és elénekeltük a Kossuth Lajos táborában c. Kossuth nótát. Ezután utunkat Szepsi irányába vettük. A város Falumúzeuma előtt fogadott bennünket a testvériskola vezetősége. A Falumúzeumban kipróbálhattuk a korhű eszközöket, háztartási kellékeket. A kovácsműhelyben megismerhettük a kovácsmesterség csínját-bínját. A testvériskolában kölcsönösen bemutattuk egymásnak intézményeinket és az ott folyó oktató-nevelő munkát. Az iskola aulájában megtekintettük a Föld napjára összeállított kiállítást. Tanulóink műsorral köszönték meg a szívélyes fogadtatást.

Szlovákia 3. legnagyobb városának, Eperjesnek a lencse alakú főutcáján sétáltunk, ahol a reneszánsz stílusú épületekben gyönyörködhettünk. Megtekintettük Carafa vésztörvényszékének emlékére felállított domborművet, melyet az utókor állított fel a vérengzés emlékére. Szerepjátékokkal visszautazunk ebbe a korba. A Rákóczi ház előtt csoportképet készítettünk. Ezután elindultunk tátralomnici szállásunkhoz. Mivel a Kisalföldön élünk, váratlan meglepetésként tárult elénk a Tátra hófedte csúcsaival. Előadást hallgattunk meg a Tátra természetföldrajzáról. Szálláshelyünk elfoglalása után vacsoráztunk.

2. nap (2016. május 05.)

Reggeli után a Bélai-havasokba indultunk. Gyalogtúrával jutottunk fel a barlang bejáratához. Idegenvezető segítségével mentünk végig a barlang látogatható részein. A csodálatos karsztformák lenyűgöztek mindenkit. Az 1280 méteres barlangtúra során 864 lépcsőt jártunk meg. Még a délelőtt folyamán jutottunk el Thököly Imre szülővárosába, Késmárkra. Megható pillanatot élhettünk át Thököly sírjánál, ahol diákjaink koszorút és mécsest helyeztek el. A Szózat eléneklése után főhajtással tisztelegtünk a kuruc vezér emléke előtt. Ezt követően Közép-Európa egyik legnagyobb evangélikus fatemplomát néztük meg.A Thököly vár udvarán lelkesen elénekeltük a Csínom Palkó című kuruc nótát.

Délutáni programunkat Lőcsén, a főtéren kezdtük. Megismertük a történelmi városmagot. Elsőként a gótikus Szent Jakab templom művészeti értékeit néztük meg. A templom legnagyobb ékessége a 18 méter magas szárnyas oltár. Megcsodáltuk a városháza homlokzatán a fő erények allegorikus ábrázolását. A maga nemében egyedülálló épület mindenkinek az emlékezetében megmaradt. Egyik tanulónk ismertette a lőcsei fehérasszony, Géczi Julianna élettörténetét, akit a mai győri Széchenyi téren végeztek ki 1714-ben. A szégyen ketrec mindenkinek elnyerte tetszését. Márkusfalván sétáltunk a rokokó stílusú Máriássy-kastély parkjában, ahol II. József tiszteletére felépített nyári lak előtt készítettünk képet a csoportról.

Kora esti órákban érkeztünk meg Szepesség 2. legnagyobb városába, Iglóra. Európa legnagyobb nyújtott orsó formájú főterén megtekintettük a Szűz Mária mennybemenetele tiszteletére felszentelt templomot. Steindl Imre által újjáépített 87 méter magas templomtorony Szlovákia legmagasabb templomtornya. Rövid kitérőt tettünk Csütörtökhelyre, ahol a Szent László plébániatemplomot látogattuk meg. A templom összeépült a gótikus Szapolyai kápolnával. Tanulói kiselőadásokat hallgattunk meg az Árpád-házi magyar királyokról és szentekről. Megcsodáltuk a gyönyörű színes üvegablakokat és a hálózatos boltozatot. Este a szálláson vacsora után beszélgettünk.

3. nap (2016. május 06.)

Reggeli után Szepesszombatra utaztunk. Itt megkoszorúztuk az 1848-as hősök tiszteletére állított obeliszket, majd rövid sétát tettünk a középkori reneszánsz házak között. Megnéztük a Szent György templomot és a mellette elhelyezett reneszánsz haranglábat. Ezt követően Szepesváralján Közép-Európa legnagyobb középkori várába látogattunk. A szepesi várban felmentünk a lakótoronyba, ahol csodálatos panoráma tárult elénk. A várban fegyverekkel, kínzóeszközökkel, használati tárgyakkal is megismerkedhettünk.

Harangszóra érkeztünk a kassai dómba.  Az idegenvezető a templomfalra festett freskó segítségével elevenítette fel II. Rákóczi Ferenc és családtagjai életének egyes epizódjait. Az altemplomban megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc és családtagjainak szarkofágját. Meghatottan énekeltük el a Himnuszt ezen a szent helyen. Ezután rövid belvárosi sétával jutottunk el a Rodostó-házba. A muzeológus ismertette Rákóczi száműzetésben töltött éveit és temetéséről is sok érdekességet mondott. Ezután az UNESCO világörökség listáján szereplő jászói cseppkőbarlangba érkeztünk. Ismételten felelevenítettük a cseppkőbarlang kialakulásáról és a karsztformákról tanultakat. Érdekes látványt nyújtottak a patkósorrú denevérek.

A cseppkőbarlangban tett túrát követően hazafelé vettük utunkat, melynek során a hosszadalmas utazást a három nap eseményeire való visszaemlékezést játékos kvíz show-val, az élmények felidézésével és a történelmi, kulturális értékekre vonatkozó beszélgetéssel töltöttük el. Este 11 óra körül érkeztünk az iskolához, ahol a gyerekek szülei már vártak bennünket.

A beszámolót Nánainé Kozári Erika intézményvezető készítette.

Elérhetőség

Öttevényi Általános Iskola

9153. Öttevény, Fő u. 143.

Tel: 96/485-023

E-ÜGYINTÉZÉS Tájékoztató

kreta-e-ugyintezes

Igazolás beadás segítség

Az alábbi linkre kattintva részletes segítséget olvashatnak az igazolások e-ügyintézésen keresztül való elküldéséhez ha mobiltelefont használnak.