HAT-KP-1-2022/1-001059
Középkori királyaink nyomában, felvidéki barangolás.
2023.05.09-12.
Iskolánk az idei tanévre is sikeresen pályázott a Győrladaméri Körzeti Általános Iskolával karöltve a Bethlen Gábor Alapkezelő által kiírt Határtalanul programra. A pályázat megvalósítására 3 319 600 forintot nyertünk. A pályázat keretében 7. osztályos diákjainknak a Felvidék gyöngyszemeinek, váremlékeinek, királyi bányavárosainak meglátogatására nyílt lehetőség. Célunk volt a történelmi és földrajzi helyszínek megtekintésével erősítsük diákjaink magyarságtudatát, nemzeti összetartozását. A tanulóknak bővüljenek történelmi, földrajzi, irodalmi és vizuális kultúra során szerzett ismereteik. A Lévai Juhász Gyula Alapiskolában tett látogatás a magyar –magyar kapcsolatok erősítését célozta.
Előkészítő óra
A kirándulást mindkét iskolában előkészítő óra előzte meg. Előkészítő órára otthoni gyűjtőmunkával készültek a gyerekek a felkeresni kívánt települések nevezetességeivel, történelemben betöltött szerepének, természetföldrajzának megismerésével. Szakértői mozaik módszerével prezentációt készítettek a csoportok, és ezt a csoportbemutatók formájában társaiknak bemutatták.
Kirándulásunk főbb állomásai: Léva, Besztercebánya, Zólyom, Körmöcbánya, Trencsény, Trencsénytornyos, Beckó vára, Bajmóc, Selmecbánya, Garanszentbenedek, Nagyszombat, Deáki, Galánta, Dévény, Pozsony
1. nap
Utunk első állomásaként a lévai Juhász Gyula Alapiskolába látogattunk. Megismerkedtünk az ottani hagyományokkal és betekinthettünk az iskola mindennapi életébe. Példát mutattak arról, hogy mennyire fontos a magyarságuk megtartása a jelenben is. Az iskola meglátogatása után, még körbejártuk a Lévai várat.
Ezt követően a bányavárosok közül Körmöcbányán tettünk látogatást. Sétáltunk a középkori főtéren és felmentünk a várba, ahol megtekintettük a Szent Katalin templomot. A pénzverés történetével megismerkedtünk, de nem jutottunk be a pénzérmék múzeumába, mivel csak meghatározott napokon látogatható.
Utunk következő állomása a Zólyomi vár, a Balassiak ősi fészke. Itt megkoszorúztuk a költő emléktábláját és az Egy katonaének című vers elszavalásával emlékeztünk rá.
A következő megállónk Besztercebánya volt, ahol városnézés keretében megtekintettük a leghíresebb épületeket az Óratornyot, a Turzó-házat, a városi várerődöt, a Mátyás-házat és a városházát.
Este Óturán elfoglaltuk a szállásunkat.
2. nap
Másnap reggel Csák Máté egyik várába, Trencsénbe utaztunk. Kellemes sétával felkapaszkodtunk a várhoz és bejártuk minden szegletét.
A városnézés után sétát tettünk a hangulatos belvárosba. Itt láttuk a Piarista templomot, a városi tornyot és a Zsinagógát. Útlezárások, terelések miatt a trencsénytornyosi emlékművet nem tudtunk megközelíteni.
Délután Beckó várának romjaihoz látogattunk. A vár láttán meggyőződhettünk, hogy ezt a várat miért nem tudta a török bevenni. A vár történetét idegenvezetés keretében ismerhettük meg. Az idegenvezető elgondolkodtató kérdéseire a tanulók szívesen válaszoltak.
Este a szállás mellett a közeli tó körül rövid túrát tettünk.
3. nap
A harmadik nap első állomása a Bajnóci kastély volt. Megtekintettük a gazdag kiállítást és Mátyás hársfáját. Lementünk a kriptába és a kastély alatti cseppkőbarlangba is.
Szerpentines úton haladtunk Selmecbányára. Mikszáth Kálmán írásai nyomán jártuk be a bányavárost. Megkerestük a „hét csodát”. Végigkövettük egy mozaiksor segítségével a város legenda szerinti történetét.
Kirándulásunk egyik délutáni programja a Garambszentbenedeki apátság megtekintése volt.
Az utolsó állomásunk ezen a napon a püspöki központ, Nagyszombat megtekintése volt. Megemlékeztünk Pázmány Péterről, aki 1635-ben egyetemet alapított a városban. Városnézés után megtekintettük az egyetemi épületsort is. Megnéztük a Szent Péter plébániatemplomot, és az egyetemi templomot is.
4. nap
Esőre ébredtünk. Utolsó napunk első megállóhelye Deáki. Körbejártuk a templomot, majd a temetőben 2 emlékművet is megtekintettünk (Lakosságcsere, Trianon).
A következő állomáson, Galántán, Kodály Zoltánra emlékeztünk, ki gyerekkorát töltötte itt. Szobránál koszorút helyeztünk el és egy népdalt énekeltünk el.
A felújítás alatt álló Eszterházy-kastélyt is megnéztük.
Ezek után a pozsonyi városnézés következett. Az óvárosba a Mihály-kapun keresztül léptünk be. Megtekintettük az Érseki palotát, a Fő teret, az Óvárosházát, a Roland-kutat, a Nemzeti Színházat. . Megcsodáltuk a történelmi épületeket. A koronázási templomnál megemlékeztünk Pálffy Miklósról, a győri vár visszafoglalásáról. Felsétáltunk a várba is.
A Dévényi vár megtekintése meghiúsult egy hatalmas közlekedési dugó miatt.
Sok élménnyel gazdagodva tértünk haza.
Értékelő óra
< Hazaérkezést követően mindkét iskolában az osztályok a kiránduláson készült képek, rövid videók megtekintésével felelevenítették a kirándulás mozzanatait. Mindenki elmesélte, mely hely, történés tetszett neki a legjobban. Osztályfőnökeik moderálásával beszélgettek arról mit jelent nekik magyarságuk, a nemzeti összetartozás.
Nemzeti Összetartozás Napja
Június 5-án tartottuk a Nemzeti Összetartozás Napját. Aznap az öttevényi iskola diákjainak először a történelem tanárnő tartott rövid történelmi összefoglalót az eseményről, majd a 7. osztályos tanulóink az iskola diákjai előtt élménybeszámolót tartottak a 4 napos kirándulásról. Ezt fotó és videóbemutatóval kísérték. A nap folyamán a néptáncoktatóink segítségével táncházat tartottunk, ahol felvidéki táncot tanultak a gyerekek. Győrladaméron az iskolai építkezés miatt iskolarádión keresztül emlékeztek Trianonra, majd így tartották meg az élménybeszámolót. Kiállítást készítettek az iskola folyosóján, melyen a naponta meglátogatott helyek térképe volt megtekinthető.
A pályázat során készített képek: